Kto to jest influencer?
Influencer to osoba, która potrafi kształtować zachowania, uczucia, emocje lub opinie potencjalnych konsumentów. Ma silny wpływ na followersów – grupa obserwujących wzoruje się na nim, szuka na jego kanałach najnowszych trendów, a w dodatku ufa jego rekomendacjom.
Jest internetowym liderem opinii, który zyskał popularność w szerokim albo węższym, ale mocno zaangażowanym gronie stałych odbiorców. Ma wpływ na opinie i preferencje internautów dzięki wiarygodnym i spójnym działaniom oraz publikacji wartościowych treści. Może być nim każdy, kto aktywnie prowadzi kanały w social mediach, tworząc ekspercki lub rozrywkowy content.
Lider opinii wzbudza zaufanie, angażuje i zachęca potencjalnych konsumentów do podejmowania konkretnych wyborów, najczęściej związanych z zakupami, żywieniem i stylem życia. Jego komunikacja oddziałuje na odbiorców, ponieważ potrafi inspirować, wprawia w dobry humor, przekazuje cenne wskazówki i coraz częściej stanowi pierwsze źródło wiedzy na temat produktu bądź usługi. Nic zatem dziwnego, że współpraca z influencerami wciąż cieszy się dużym powodzeniem.
Typy influencerów
Najczęściej w branży spotykamy podział na mikro-, makro- oraz megainfluencerów, jednak autorzy książki „Influencer Marketing od A do Z” proponują bardziej szczegółowe rozróżnienie.
Influencerów dzielimy w oparciu o zasięgi na:
- topowych influencerów (ponad 500 tys. obserwujących)
- makroinfluencerów ( 100 – 500 tys. obserwujących)
- średniej wielkości influencerów (od 20 tys. do 100 tys. obserwujących)
- mikroinfluencerów (mniej niż 20 tys. obserwujących)
- nanoinfluencerów (1 – 10 tys. obserwujących)
Co to jest influencer marketing?
Wykorzystywanie kanałów influencerskich ma coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych, ponieważ pomaga budować świadomość marki oraz oddziaływać na decyzje zakupowe konsumentów.
Influencer marketing to jedna z dziedzin marketingu internetowego, która skupia się na promocji produktu, usługi lub marki we współpracy z wpływowym twórcą treści. Skutecznie odpowiada na zachowania internautów, którzy poszukują informacji o produkcie wśród specjalistów w danej dziedzinie lub polegają na autentycznych opiniach użytkowników. Współpraca z influencerami wykorzystuje identyczny mechanizm, na którym opiera się marketing szeptany.
Influencer marketing opiera się na trzech podstawowych zasadach wpływu społecznego: społecznym dowodzie słuszności, autorytecie oraz regule lubienia i sympatii. Ludzie naśladują innych, dlatego pozytywne rekomendacje konsumenta skłaniają ich do podjęcia zakupu produktu znacznie bardziej niż komunikacja marketingowa prowadzona na kanałach marki. Jeśli odbiorcy darzą dodatkowo internetowych twórców ciepłymi uczuciami, zaczynają im ufać i liczyć się z ich opiniami. Każdy człowiek ma także tendencję do ulegania wpływowi tych, którzy mają większą wiedzę, doświadczenie lub władzę.
Influencerzy stają się doskonałym pośrednikiem między markami a potencjalnymi konsumentami, którzy obserwują ich profile. Są bardziej wpływowi od anonimowego internauty, a w dodatku często wchodzą w bardziej bezpośrednie i autentyczne relacje z fanami niż marka. Ich działania są oparte głównie na mediach społecznościowych, dzięki czemu docierają przede wszystkim do najmłodszego pokolenia. To pozwala na dotarcie do precyzyjnie dobranej grupy docelowej, zarekomendowanie nowego produktu oraz utwierdzenie odbiorców w przekonaniu, że dokonali właściwego zakupu.
Do najczęściej wymienianych celów influencer marketingu należy:
- wprowadzenie nowej marki na rynek
- zbudowanie świadomości marki, usługi lub produktu
- zwiększenie liczby fanów marki
- wsparcie lub wzrost sprzedaży
- pozyskanie ruchu na stronie
Dlaczego warto współpracować z influencerami?
Budowanie świadomości wśród nowych grup odbiorców może zatem przełożyć się na budowę całej długości lejka sprzedażowego, jeśli tylko jest umiejętnie wykorzystywane.
Wielu influencerów to innowatorzy wyprzedzający trendy lub potrafiący popularyzować styl życia. Nic dziwnego, że fani traktują ich jak cenne źródło informacji o produktach, usługach i markach, które odpowiadają ich zainteresowaniom. Ponad połowa internautów śledzi swoich idoli cyklicznie i jest gotowa zaufać ich rekomendacji znacznie mocniej niż telewizyjnemu celebrycie.
Współpraca z influencerami pozwala pokazać produkt bardzo precyzyjnej grupie odbiorców – znacznie łatwiej wyłuskać ją wśród obserwujących określony kanał niż targetując reklamę, szczególnie jeśli kierujemy komunikację do grupy nastolatków.
Łatwiej także dotrzeć do odbiorcy, ponieważ komunikacja z pomocą influencera opiera się na regułach wpływu społecznego: lider opinii jest podziwiany i aktywnie śledzony przez fanów, którzy wiążą dany produkt z promowanym przez niego stylem życia, a to sprawia, że marka staje się wiarygodniejsza i bliższa konsumentom. Treści influencerskie wzbudzają znacznie większe zainteresowanie wśród ludzi niż komunikacja w kanale marki – w dodatku umiejętna rekomendacja potrafi trafić również osób pozornie odpornych na reklamę.
Wprowadzenie produktu w kanały influencerów sprawia, że produkt staje się namacalny i ożywia wyobraźnię odbiorców: inspiruje lub rozbudza skojarzenia, jakich emocji mogą doświadczyć konsumenci po dokonaniu zakupu. Ta sama grupa odbiorców zazwyczaj nie ufa nieznanej, „obcej” jeszcze marce, dlatego istotną rolą działań influencerskich jest stworzenie wrażenia bliskości i emocjonalnej wartości dodanej.
Autentyczność i inspiracyjność treści wpływa pozytywnie na zainteresowanie marką wśród nowych grup i pomaga stworzyć społeczność, która wymienia się rekomendacjami. W końcu influencer testujący produkt jest także konsumentem, a więc mówi językiem konsumenta i wie, co potrafi przekonać określoną grupę do skorzystania z produktu. Pozostaje także jednym z pierwszych źródeł inspiracji dla użytkowników aktywnie korzystających z mediów społecznościowych.
Działania influencerskie świetnie sprawdzają się podczas poszerzania zasięgu wśród odbiorców: pozwalają trafić do nowych grup, a także umieścić na blogu przekierowanie do sklepu internetowego marki, co wpłynie na wzrost widoczności witryny. Zainstalowany w artykule influencera pixel umożliwia remarketing do grupy, która zetknęła się z produktem lub usługą po w kanale influencera. Dodatkowo długotrwała współpraca z internetowym twórcą utwierdza konsumentów w przekonaniu, że dokonali słusznego wyboru, a ich wiedza na temat marki jest nieustannie pogłębiana.
Wreszcie stworzenie wizerunku wiarygodnej i bliskiej konsumentowi marki, z której aktywnie korzystają inni, przekłada się na sprzedaż. Influencer staje się wyjątkowo zaangażowany we wsparcie sprzedaży, gdy wybiera afiliacyjny model współpracy lub model mieszany, który przyznaje bonus w zależności od uzyskanych efektów.
Zlecając współpracę z influencerami agencji, klient zyskuje gwarancję, że kampania będzie zrealizowana kompleksowo. Specjaliści przygotują strategię, w oparciu o którą wybiorą influencerów oraz kanały komunikacji.
Jeśli poszukujesz specjalistów, którzy wdrożą i zrealizują komunikację internetową w duchu smart, uzyskując przy tym świetne wyniki – koniecznie skontaktuj się z nami.
Wspólnie zadbamy o Twoją markę.