Zaplecza SEO – co to jest i kiedy robić?
Zaplecza SEO to strony, z których linki prowadzą do strony docelowej, np. katalogi firm, fora czy wizytówki NAP. Jednak taka definicja odnosi się także do miejsc, nad którymi nie mamy kontroli. Dlatego definiując pojęcie zaplecza SEO, mówimy, że zaplecza to odrębne strony w osobnej domenie, które nie są zależne od strony docelowej, dla której są przygotowane.
Jeśli chcemy, aby nasze zaplecze miało jakąkolwiek wartość, musimy je tak samo optymalizować i promować jak stronę docelową. Elementem kluczowym, który daje nam przewagę, jest pełna kontrola nad linkami, które z niego wychodzą. Dzięki temu w pełni możemy kontrolować tematy i frazy, z których chcemy linkować naszą stronę docelową.
Oczywiście należy pamiętać o kosztach, jakie generuje takie zaplecze, i skalkulować ostatecznie, czy jego budowa i utrzymanie będzie nam się opłacać. Przede wszystkim zależy to od samej strony docelowej: czy posiada ona dużą konkurencję, czy może wręcz przeciwnie, jest na tyle unikalna, że znajduje się w niszy tematycznej i nie posiada licznej i mocnej konkurencji. W tym drugim wypadku nie ma sensu, by ponosić dodatkowe koszty i spędzać godziny na optymalizacji zaplecza. Należy od razu skupić się na stronie docelowej.
Wybór systemu CMS i hostingu pod zaplecze SEO
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rozwiązań, takich jak WordPress, Drupal, Joomla czy Ghost. Najczęściej wybieranym systemem CMS bez wątpienia jest WordPress, którego dużą zaletą jest przyjazny i intuicyjny panel administracyjny.
Oczywiście należy pamiętać, że nie ma lepszego i gorszego systemu CMS. Wybór powinien być uzależniony od naszych umiejętności oraz czasu jaki chcemy poświecić na zarządzanie zapleczem.
W przypadku hostingu jest podobnie jak przy wyborze CMS-a – nie ma jednoznacznej odpowiedzi, które rozwiązanie będzie dla nas najlepsze. Przy wyborze hostingu warto przede wszystkim zwrócić uwagę na kilka szczegółów:
- hosting musi dawać nam bezpośredni dostęp do FTP,
- hosting musi dawać nam dostęp do pliku .htaccess, w którym możemy wykonywać między innymi przekierowania,
- dla każdego zaplecza warto wybrać hosting od różnych firm – to zróżnicuje adresy, które linkują do strony docelowej,
- hosting musi umożliwiać wykupienie dedykowanego adresu IP, który zadba o otoczenie sieciowe zaplecza oraz różnorodność adresów i geolokalizacji.
Trzeba przy tym pamiętać, że najlepiej jest dywersyfikować skrypty, hosting oraz adresy IP dla stron przeznaczonych pod zaplecza SEO. Związane to jest z zachowaniem unikalności, poczynając od kodów na stronie po jej treści, tak by nasze działania wyglądały jak najbardziej naturalnie, a strona była użyteczna. Strona musi być przede wszystkim funkcjonalna, a jej głównym celem ma być ściągnięcie ruchu użytkowników.
Oczywiście istnieją również hostingi SEO, które używane są pod zaplecza. Czym taki hosting różni się od zwykłego?
Najważniejszą różnicą jest udostępnienie przez hosting nawet do kilkuset adresów IP, co daje możliwość postawienia na nim wielu stron, czyli naszych zaplecz.
Wybór domeny dla zaplecza SEO
Po wyborze hostingu przychodzi czas na wybór domeny i tutaj mamy dwie opcje. Pierwsza to postawienie zaplecza na świeżej domenie, która jest wykupiona bezpośrednio od firmy oferującej takie usługi. Druga opcja to kupienie domeny z historią na rynku wtórnym.
Podczas wyboru domeny – zarówno dla strony docelowej, jak i zaplecza – należy zdecydować się na konkretną nazwę. I tak jak przy starszych domenach można zauważyć, że zawiera ona w swojej nazwie słowo kluczowe, to dzisiaj nie ma to już znaczenia i dlatego nazwę można wybrać dowolnie.
Jeśli zdecydujemy się na kupno domeny na rynku wtórnym, warto zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych czynników:
- wiek domeny,
- profil linków,
- brak nałożonych kar i filtrów,
- brak historycznego spamowego profilu linków,
- tematyczność pierwotna linków oraz contentu na stronie.
Cechy dobrego zaplecza SEO
Przy zapleczu jak i przy każdej innej stronie najważniejszą rolę odgrywa treść, która powinna być merytoryczna i stanowić odpowiedź na pytania użytkowników. Oczywiście do każdej treści warto dodać tak zwane elementy uzupełniające, czyli:
- dopasowane do tematu grafiki wraz z tekstem alternatywnym,
- ikonografiki,
- tematyczne video,
- cytaty,
- tabele,
- bibliografię i przypisy,
- podpis autora itp.
Uzupełnienie treści o te elementy i komentarze sprawi, że zaplecze będzie wyglądało profesjonalnie, a algorytm Google’a spojrzy na nie bardziej przychylnym okiem.
Tak naprawdę dobre zaplecze powinno charakteryzować się tym samym co strona, którą pozycjonujemy. Jego zadaniem jest przyciągnięcie użytkowników, tak jakby nie pełniła swojej roli wspierającej dla strony docelowej.
Linkowanie do zaplecza SEO
Kolejnym punktem budowy każdego zaplecza jest linkowanie. Każde zaplecze musi być dobrze podlinkowane, aby link wychodzący z niego był wartościowy. Poza linkowaniem zaplecz między sobą wykonuje się takie same czynności jak w przypadku strony docelowej, to znaczy pozyskujemy strony z katalogów, komentarzy na forach i blogach, serwisach społecznościowych itp.
Zaplecza SEO – schematy i rodzaje
Przez lata funkcjonowania zaplecz SEO powstało kilka schematów ich budowania. Dobrze przemyślana struktura zaplecz zwiększa funkcjonalność witryny.
Struktura zaplecza SEO – link-whell
W strukturze link-whell każda ze stron posiada co najmniej dwa linki wychodzące. Jeden do innej strony ze struktury, a drugi do strony docelowej. Niektórzy dodatkowo linkują do strony, która ją linkowała.
Plusem takiego rozwiązani jak link-whell jest to, że każdy z serwisów ma wpływ na kolejny. Jednak w momencie, kiedy odejmiemy jedno z ogniw, odbije się to na wszystkich pozostałych stronach.
Struktura zaplecza SEO – piramida
Piramida to struktura zaplecza SEO, która jest w stanie zgromadzić dużo linków poprzez rozszerzenie kolejnych poziomów. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że do strony docelowej dociera tylko część mocy, ponieważ nie trafia bezpośrednio do niej, a przechodzi przez inne witryny.
Struktura zaplecza SEO – gwiazda
Jest to najbardziej naturalna struktura zaplecza SEO, która polega na tym, że wszystkie linki prowadzą do konkretnej strony. Przy takim linkowaniu nie traci się mocy, ponieważ do strony docelowej prowadzone są bezpośrednio. Dodatkowo linki poukrywane są pomiędzy niezależnymi źródłami, takimi jak katalogi, inne strony czy zaplecza zewnętrzne.
Zalety i wady zaplecz SEO
Zaplecza SEO mają zarówno swoje wady, jak i zalety. Niewątpliwym plusem tego rozwiązania jest fakt, że tworzonymi przez nas zapleczami trwale wspieramy pozycjonowanie strony docelowej. I co istotne – mamy nad nimi pełną kontrolę, dzięki czemu jesteśmy w stanie dopasować strony do naszych potrzeb. Warto też wziąć pod uwagę, że dobre zaplecze może w przyszłości przynieść zysk.
Dla niektórych wadą może być fakt, że tworząc zaplecze, trzeba włożyć w nie dużo pracy. Stworzenie dobrego zaplecza to proces długotrwały i może trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat.
Kolejną wadą mogą być koszty, jakie należy ponieść na start: domeny, hosting, wygląd i optymalizacja, a także przygotowanie treści.
Podsumowanie
Budowanie zaplecz SEO to złożony proces, który często jest bardziej wymagający od standardowej budowy strony i opieki nad nią. O zaplecza nieustannie trzeba dbać i poświęcać im czas.
Jeśli nie możesz pozwolić sobie na nadzorowanie swoich stron, warto skorzystać z pomocy osób, które zawodowo zajmują się SEO. One pomogą w zbudowaniu dobrze funkcjonującego zaplecza.